EGZAMIN RADCOWSKI 2024 - informacje dla przystępujących

Zamknij

Komunikat w sprawie składania wniosków o wpis na listę radców prawnych po egzaminie radcowskim 2022

Szanowni Państwo,

w związku z ogłaszaniem przez kolejne komisje egzaminacyjne wyników Egzaminu Radcowskiego w roku 2022, osoby, które otrzymały pozytywny wynik i zamierzają w najbliższym czasie złożyć wniosek o wpis na listę radców prawnych, zobowiązane są, stosownie do treści przepisu art. 24 Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych  (Dz.U. z 2022 r. poz. 1166) oraz §10 załącznika do uchwały nr 164/XI/2021 Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 12 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie regulaminu prowadzenia list radców prawnych i list aplikantów radcowskich, do złożenia oryginałów lub urzędowo poświadczonych kopii następujących dokumentów:

  1. Osoby które przystąpiły do egzaminu radcowskiego na podstawie ukończenia aplikacji radcowskiej:

– wniosek o wpis na listę radców prawnych

– aktualną informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego – w formie papierowej (tradycyjnej) bądź cyfrowej – z datą nie wcześniejszą niż 1 miesiąc przed jej złożeniem

W przypadku formy cyfrowej wskazuje się jednocześnie, iż wydruk wizualizacji dokumentu elektronicznego „Informacja o osobie z Krajowego Rejestru Karnego” nie jest dokumentem, o czym Ministerstwo Sprawiedliwości informuje na stronie internetowej pod adresem: https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web, w związku z czym – należy dołączyć do wniosku nośnik cyfrowy (płyta CD, DVD, pendrive) zawierający plik stanowiący w tym wypadku właściwy dokument.

Przy tworzeniu nośnika cyfrowego z e-KRK – prosimy o upewnienie się, że zostały załączone WSZYSTKIE pliki pozyskane z platformy (nie tylko sam plik .pdf!)

Natomiast rekomendujemy złożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w formie papierowej, gdyż pozwala to na uniknięcie ewentualnych komplikacji związanych z przekazywaniem akt do Ministerstwa Sprawiedliwości (możliwość uszkodzenia nośnika przy przekazywaniu dokumentacji)

– oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych

– oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych

– oświadczenie o zakończonych lub toczących się przeciwko wnioskodawcy postępowaniach karnych lub dyscyplinarnych

  1. Osoby, które przystąpiły do egzaminu radcowskiego bez ukończenia aplikacji radcowskiej winny oprócz wyżej wymienionych złożyć również:

– oryginały lub urzędowo poświadczone kopie dokumentów uprawniających do przystąpienia do egzaminu radcowskiego – w tym – oryginału dyplomu ukończenia studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej lub odpisu dyplomu uwierzytelnionego przez uczelnię lub notariusza

 

Do wniosku należy załączyć również oryginał  dowodu opłaty wpisowej – na konto OIRP Poznań (główne konto izby: 34 1090 1359 0000 0000 3501 8502), która zgodnie z §4 i §5 uchwały nr 144/VII/2010 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 17 września 2010 r. w sprawie wysokości opłat związanych z wpisem na listę radców prawnych, listę aplikantów radcowskich i listę prawników zagranicznych wynosi:

  1. od kandydatów ubiegających się o wpis na listę radców prawnych na podstawie  art. 24 ust. 1 ustawy (tj. po ukończonej aplikacji radcowskiej) – opłata za decyzję w sprawie wpisu na listę radców prawnych wraz z opłatą manipulacyjną w łącznej wysokości: 60% minimalnego wynagrodzenia za pracę tj. 1806,00 zł
  2. od kandydatów ubiegających się o wpis na listę radców prawnych na podstawie  art. 24 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 2 ustawy (bez odbytej aplikacji radcowskiej) – opłata za decyzję w sprawie wpisu na listę radców prawnych wraz z opłatą manipulacyjną w łącznej wysokości: 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę tj. 3010,00 zł

Dodatkowo – w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r. – oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.), albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy

Wszystkie wnioski o wpis prosimy składać w Sekretariacie Radców Prawnych OIRP Poznań – II PIĘTRO, pokój nr 23 OIRP

– kandydaci ubiegający się o wpis na listę radców prawnych na podstawie  art. 24 ust. 1 ustawy (po odbyciu aplikacji radcowskiej) – do dnia 8 lipca 2022 r. (data wpływu)

– kandydaci ubiegający się o wpis na listę radców prawnych na podstawie  art. 24 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 2 ustawy (bez odbycia aplikacji radcowskiej) – do dnia 4 lipca 2022 r. (data wpływu)

Zachowanie powyższych terminów pozwoli na rozpoznanie przez Radę OIRP w Poznaniu wniosków o wpis na listę na posiedzeniu planowanym w połowie lipca.

UWAGA! Osoby, które przystępowały do egzaminu radcowskiego bez odbycia aplikacji (oraz osoby, które zdawały egzamin radcowski w związku z odbyciem aplikacji radcowskiej – w zeszłym roku lub wcześniej, a do tej pory nie złożyły wniosku o wpis na listę radców prawnych) – na podstawie §14, §15, §16 i §17 załącznika do uchwały nr 164/XI/2021 Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 12 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie regulaminu prowadzenia list radców prawnych i list aplikantów radcowskich – zostaną poinformowane o terminie rozmowy, która przeprowadzona zostanie w celu zbadania przesłanek wynikających z art. 24 ust. 1 pkt 5 ustawy o radcach prawnych. Informacja o wyznaczonym terminie przekazana zostanie w formie telefonicznej lub mailowej.

Po podjęciu przez Radę OIRP uchwał w sprawie wpisu na listę radców prawnych, każda zainteresowana osoba otrzyma osobny dokument w postaci uchwały o wpisie na listę radców prawnych.

 

UWAGA!

 

Uroczyste ślubowanie dla osób, w stosunku do których została podjęta uchwała o wpisie na listę radców prawnych, a Minister Sprawiedliwości nie złoży sprzeciwu, planowane jest na dzień 16 września 2022 r. Termin ten zostanie potwierdzony w osobnym komunikacie na stronie internetowej OIRP Poznań.

 

Po złożeniu ślubowania przed Dziekanem Rady OIRP Poznań, nowowpisani radcy prawni zobowiązani są do niezwłocznego złożenia zawiadomienia o formie wykonywaniu zawodu radcy prawnego dostępnego m.in. na stronie internetowej: https://www.poznan.oirp.pl/radca-prawny/twoje-formalnosci/dokumenty/

Możliwe jest też złożenie ww. dokumentu poprzez system extranet radców prawnych (baner do logowania znajduje się na stronie internetowej OIRP Poznań). W przeciągu 2 tygodni po złożeniu ślubowania na radcę prawnego zostaną Państwu aktywowane konta ww. systemie, o czym zostaniecie Państwo powiadomieni w osobnej wiadomości mailowej, przesłanej na adres – w przypadku „byłych aplikantów” – podany do tej pory w ekstranecie aplikantów, w przypadku osób wpisujących się na listę bez odbycia aplikacji – na adresy mailowe podane w kwestionariuszach osobowych (oraz wykorzystywane do kontaktu podczas organizacji samego egzaminu radcowskiego).

Przypominamy też, że na radcach prawnych spoczywa obowiązek wykonywania zawodu zgodnie z Kodeksem Radcy Prawnego, Regulaminem Wykonywania Zawodu, a także regularne opłacanie składek radcowskich oraz doskonalenie zawodowe. Informacje przydatne w trakcie wykonywania zawodu znajdują się na stronie OIRP Poznań w zakładce „Radcy Prawnego”.

PYTANIA dotyczące wykonywania zawodu radcy prawnego – prosimy kierować na adres rada@poznan.oirp.pl

 

Dział Aplikacji OIRP Poznań

Pozostałe informacje

01.07.2024

Wystąpienie dr Krystyny Babiak podczas uroczystości nadania jej przez Radę Miasta Poznania Tytułu Zasłużony dla Miasta Poznania

Panie Prezydencie, Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Szanowni Państwo, Nadanie Tytułu Zasłużony dla Miasta Poznania to dla mnie wyjątkowo zaszczytne wyróżnienie, za które bardzo dziękuję. Przybyłam do Poznania jako młoda dziewczyna, to miasto pokochałam i z nim związałam cale swoje dorosłe życie. Tu odnalazłam swoje miejsce na  Ziemi,  tu  założyłam  rodzinę, tu realizowałam swoją  aktywność  zawodową  […]

26.06.2024

NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA 2024 NABÓR UZUPEŁNIAJĄCY – Krzywiń, powiat kościański

W związku z rezygnacją radcy prawnego ze świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej w punkcie NPP 2024  w powiecie kościańskim otwieramy nabór: Lokalizacja: Krzywiń, ul. Generała Chłapowskiego 34 co drugi wtorek w godzinach od 11:00 do 15:00 Zgło­sze­nia pro­szę prze­sy­łać od 26 czerwca 2024 r. godz. 18.00 do dnia 01 lipca 2024 r. do godz. 9.00 na […]

Wielkość czcionki
Kontrast